Mot Österrike

5-12 oktober 2022

Från fantastiska Mašković Han drog vi oss norrut på snirkliga vägar. Utmed vattnet där kusten slingrar sig in och ut, likt fjordarna i Norge, fast inte riktigt så djupt in. Vi tog oss till Senj dit vi anlände på eftermiddagen. Vi åt lunch och promenerade sedan runt i staden, som säkert varit fin en gång i tiden. Numera är den väldigt nersliten. De gamla fina husen är mer eller mindre fallfärdiga. Tråkigt att se. Vi fortsatte mot inlandet och hittade Camping Sabljaci, som var en ställplats. Vi tog en promenad ner till den lokala restaurangen/baren och åt.

Senj, Croatia

Slottsruinen som vi inte hann
 med denna gång

Dagen efter ställde vi kosan mot Österrike. Det finns mycket mer att se i denna del av Kroatien, men det får vi ta nästa gång. Vi sträckkörde och anlände till Camping Therese i Bad Waltersdorf i Steiermark i Österrike. Här stannade vi några dagar för att lära känna området. Bad Waltersdorf är som namnet antyder en plats med termen. Vi besökte två av dem. Först spahotellet med samma namn där vi tillbringade en 6-7 timmar i varmt vatten, avkopplande omgivning med pooler både ute och inne. Dessutom ett par olika massage, och man var däckad. Vi lyckades ta oss ner till byn för en fantastisk middag på restaurang Safen Hof. Promenad tillbaka till bilen. Man sover gott efter en sådan dag.

Dagen efter blev det ett slottstur. Här finns massor av slott, både ruiner, de som står kvar och de som renoverats upp och blivit hotell. I byn Hartberg hittade vi ett renoverat slott i byn med en restaurang som hette LaGom. Just det. Vad nu undrade vi förstås och bestämde oss för att gå in och titta. Det visade sig vara en fantastiskt vacker restaurang (vi åt där senare på kvällen), underbart inredd, något av det vackraste jag sett. Dessutom i slottsvalven vilket ju hjälper en bit på vägen. Det visar sig att ägaren/kocken har en svensk faster och därifrån kom namnet. Kan ju kännas lite franskt också med La Gom. Inte för att jag tror att någon fransman skulle förstå vad det betyder.

Vackra restaurangen LaGom

Restaurang La Gom

Vidare till Schloss Rosenturm och sedan Burg Schlaining där förutom en rundtur, man kunde titta på utställningen '100 år i Burgenland'. Mycket intressant. Vi hann också med en lunch där. Vidare till Schloss Bernstein och Aichberg. Vackra slott men i privat ägo. Dagen led nu mot sitt slut så vi återvände till Hartberg för middag på La Gom. Efter den goda middagen tog vi en promenad i den gamla staden. Vad hittade vi väl där om inte en filminspelning. Vi hade sett skyltar för parkering av filmfordon. Nu satt ett gäng på torget och övervakade någonting. Vid en förfrågan fick vi veta att de spelade in en kriminal TV-serie som är populär i Österrike. Vi fick ingen förfrågan om vi ville medverka som statister. Fast jag kunde ju sagt till dom att jag har erfarenhet. Har ju varit statist i en amerikansk film som spelades in i Kairo när jag var där.

Filminspelning i Hartberg

Mer slott blev det. Vi besökte Schloss Thaller, nybyggt i gammal stil. Det är hotel och vingård. Efter en kort sighseeing siktade vi in oss på vinerna. Det blev några kartonger att ta med. Vidare till Schloss Riegersburg. En riktigt gammal borg högt upp på en bergstopp. Tack och lov fanns det linbana upp. Vi tog en rundtur i denna intressanta borg som fortfarande ägs av Lichtensteins furstehus.

Vidare till Schloss Kornberg där vi träffade en trevlig kille i baren. Han berättade om att slottsherren höll guidade visningar på slottet. Morgondagen räddad med andra ord. Han berättade också om en speciellt sekt som en lite vinodlare i närheten producerade på sin gård Posch Weinbau. Bara att ge sig iväg ut bland kullarna för att hitta denne lokale odlare. Härlig sekt, några viner och rödvinsvinäger blev det. Efter en sådan lång dag blev det middag i bilen.

Mer slott. Vi började med en titt på Schloss Obermayerhofen som numera är ett lyxigt hotell. Vidare till Schloss Kornberg för en guidad visning av Andreas Bardeau, nuvarande familjeöverhuvud. Egentligen skulle titeln vara greve, men, som jag lärde mig, i Österrike får man inte längre använda adelstitlar.

Interiör från matsalen

Det är ett fantastiskt slott med gamla anor. Den första informationen om slottet är från slutet av 1200-talet, då det var en fästning tillhörande herrarna av Kornberg. Under 1300-talet bytte slottet ägare ett par gånger, delvis på finansiella grunder, och hamnade till slut hos herrarna von Graben. När Andrä von Graben dog 1556 var det slutet på familjelinjen. Efter många års arvstvister tillföll slotteet så småningom Andräs syster Anna von Graben, herrar och grevar von Stadl zu Kornberg som ett fideikommiss. Familjen ägde slottet tills 1825 då det såldes till huset Liechtenstein och 1871 kom det i familjen Bardeaus ägo. Och där är det än idag.

Ett fantastiskt slott, intressant rundvandring där vi fick mycket information om familjen och hur det är att vara slottsägare. Vackra rum, där guidningen passade in i hur rummen var inredda. Greven var mycket tillmötesgående och informell och när han bjöd in oss till sina egna rum tackade vi alla ja. En sak är att visa de rum som en gång i tiden används, men som kanske är lite för grandios för vardagens krav. Hans våning bestod av ett stort rum som användes som kontor, och ett härligt inrett vardagsrum, men både nya och gamla möbler. En personlig guidning som verkligen kan rekommenderas om ni är i krokarna.

Lunchdags så vi åt i slottsrestaurangen som kan rekommenderas. Utsökt mat som intas under slottsvalven.

Ingen rast och ingen ro, nu var det dags för en slottsutställning. Muséet hade byggt upp slott från olika delar av Europa, berömda och mindre berömda. Här kunde man läsa om slottens ofta dramatiska historia och njuta av att se detaljerna, om än i mindre storlek än de verkliga.

Slott från en annan vinkel

Nu var det dags att njuta, så vi åkte tillbaka tillbaka till campingen, eller i alla fall i närheten. Där ligg Bad Blumau och Rogner Bad. En therme som designats av den berömde, österrikiske arkitekten Hundertwasser (1928-2000). Om ni sett något av honom så vet ni att där finns inga raka linjer och dessutom mycket färg. Hans motto var:  ”Den raka linjen är ogudaktig och omoralisk." Att besöka denna therme var inte bara en fröjd för kroppen och själen utan också för ögat. Många runda, krokiga, labyrintiska och färgrika pooler, både ute och inne. En vulkanpool med vatten som var otroligt mjukt och mycket varmt. Vi tillbringade eftermiddagen där och så länge att när vi kom tillbaka till campingen så var bommen nere. Vi fick tillbringa natten på parkeringen utanför. Tack och lov kom vi in till sanitärutrymmen.

Hundertwassers arkitektur

Vidare hemåt passerade vi Graz men hade inte tid att stanna någon längre tid. Staden får utforskas en annan gång. Vi besökte Schloss Pieder där de föder upp lippizanerhästar. De är så vackra och vi fick veta lite om hur de tas om hand.

Vackra lipizzanerhästar

Ytterligare en övernattning på Camping Fisching för att dagen därpå besöka Adamont Abbey där de har ett av världens vackraste bibliotek. Där fanns också en intressant  utställning om kejsarnas skatter.

Välkommen in i biblioteket

Det vackra biblioteket där golvet kan
göra en lite snurrig

Där slutar denna rundresa och vi anlände Innsbruck i god ordning. Mycket att ta in och nu när jag skriver detta (8/4 2022) så tänker jag tillbaka på allt vi sett, människor vi träffat, platser som inspirerat oss, naturupplevelser och lite grand av avkoppling med sol och hav. Att resa runt i en campervan, eller vad man nu har för något, så är det en enorm känsla av frihet. Att stanna där man vill, hur länge man vill och att ha med sig allt man behöver.

Vi planerar för nya resor detta år. Först ut blir Norge. Vi gjorde norra delen förra året och nu börjar vi i mitten och tar oss söderut. Om allt går som planerat blir det Grekland i september några månader. Känns härligt att ha något att se fram emot.