Zaostrog, Marskarska och Krka nationalpark

30 september - 4 oktober 2021

När man nu sitter här i blåsiga och regniga Skåne, så är det härligt att tänka tillbaka på varmare dagar. Jag har ytterligare några platser att berätta om på vår resa i Kroatien och Österrike. Jag fortsätter där jag slutade i slutet av september förra året.

Från Trpanj tog vi båten tillbaka till fastlandet, körde norrut utmed den vackra kusten. Vårt mål var den lilla byn Zaostrog där vi blivit rekommenderade en camping. Den visade sig vara toppen så vi stannade i 4 nätter. Campingen ligger precis vid havet i utkanten av byn, nära till både affärer och restauranger.  Ett litet grönsaksstånd fanns precis vid ingången till campingen så vi kunde köpa färska grönsaker och hade till och med tid att laga lite egen mat.





Trevlig restaurang, precis vid havet

Martin tog en promenad upp i bergen som reste sig i bakgrunden. Jag höll mig på låglandet där jag trivs bäst. Annars var det bara småpromenader i byn, läsning, bad och avkoppling. 

Vi fortsatte vår resa norrut och stannade till i den vackra kuststaden Markarska, där vi tog en promenad. Havet har en fantastisk färd och här låg också massor av fina båtar. Byn har trånga, labyrintiska gränder, men vi hittade ut i alla fall. En glass, naturligtvis, måste avätas en sådan varm dag. 

Därifrån fortsatte vi mot ytterligare en nationalpark, Krka. Vi fick ta en buss från parkeringen ner i parken. Där hade man lagt ut trävägar att gå på, vilket är väldigt behagligt, samt skyddar naturen. Då och då gick de över i jordstigar. Mycket vacker natur och ytterligare vattenfall att beundra. 


När kvällen började närma sig hittade vi en Camping Relax. Jajamensan, självservice, inte mycket folk, och vi kunde parkera precis innanför stängslet vid klippkanten. Det var lite blåsigt, men vi kunde i alla fall äta ute. Innan vi lämnade dagen efter tog jag en tur utmed kusten. Så vackert överallt. 


Fantastisk solnedgång

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Att besöka en konstnär och ett slott

Mora och Zorn

Ett besök i Einsiedeln