Alvastra kloster och Ellen Keys 'Strand'

26 juli - 1 augusti, 2021

Denna dag hann vi faktiskt med ganska mycket. Vi passerade förbi Alvastra kloster för att ta oss lite längre utmed kusten och besöka Ellen Keys 'Strand'.  Ellen Key var författare, pedagog och kvinnosaksideolog. Det fantastiskt vackra huset, som ligger på sydsluttningen av Omberg vid Vättern, byggdes 1910-12 och interiören är i stort sett bevarad från hennes tid. Hon bildade 'Strands vilohem för kroppsarbetande kvinnor' 1914 och aktiverades sex månader efter hennes död (2 april 1927). Hon skänkte sitt hem till stiftelsen samt 70 000 kr. Detta utökades med   55 000 kr som insamlades till hennes 70-årsdag av vänner. Vilohemmet, som var öppet mellan maj och september, nyttjades mest av kroppsarbetande kvinnor bosatta i Stockholm och som fyllt 25 år och "har kultur nog att vårda och värdera Strand". Idag är det museum, och tror jag, även hem för stipendiater från stiftelsen. Det var tyvärr inte öppet när vi var där så vi gick runt i trädgården. Det ligger så vackert vid vattnet, men hela tomten ligger på en ganska brant sluttning. Från ytterdörren ut mot vattnet går trappor ner till stranden, omgärdade av rosor och vackra blommor. Sagolikt vackert. Vi får komma tillbaka för en visning en annan gång.

Tillbaka mot Alvastra kloster som idag är en vacker ruin. Vi har sett flera kloster från denna cisterciensorden. Det här klostret grundades 1143 av munkar från det franska klostret Clairvaux. Jag tror att det är därifrån orden utgick. Vi var förbi där när vi besökte Frankrike, men det var stängt för besök. Vi har dock besökt ett annat kloster i Belgien, Abbaye de Villers från samma orden. Dess ruiner är större och sagolikt vackra, om man nu kan säga det om ruiner. Alvastra och Nydala kloster var de första som grundades i Norden. Klostret upplöstes omkring 1530 på grund av reformationen.

Vi gick runt och njöt av ruinerna och grönområdena runtomkring. Det är väldigt rofyllt och fint.

Vi lämnade ruinerna bakom oss och tog oss till Gränna där vi planerade en övernattning eller två. Det var dock fullt och kaotiskt på campingen så vi körde vidare. Vi hittade en fin naturcamping vid Hoks herrgård där vi stannade två nätter.

På väg mot Karlskrona stannade vi i Växjö och fikade med moster och morbror och pratade om allt möjligt. Jättetrevligt. Passade också på att besöka mormor och morfars grav. Den ligger så vackert på Skogslyckans kyrkogård. Måste vara en av de vackraste som finns. Så frid- och rofyllt att gå omkring där.

Vi fortsatte mot Tingsryd där vi stannade en natt. En stor, fin camping med massor av aktiviteter, även om inte vi kunde utnyttja dem för en natt. Vidare mot Karlskrona där vi stannade några dagar för att träffa mor, far och bror. Den 1 augusti var vi tillbaka i Malmö.

Här har vi tagit det lugnt, omorganiserat bilen (har tappat räkningen för vilken gång i ordningen), skött om administration och träffat lite vänner. Den 17 augusti reser vi vidare till Innsbruck med färjan från Trelleborg. Vår nordiska resa har varit underbar. Vi har njutit av natur och kultur, att ha fått möjlighet att se oss omkring, träffat intressanta människor och bara varit. Vi har till och med delvis lyckats glömma covid. Känns som om vi besökt en annan värld. Nu får vi se vad framtiden har att bjuda.