Bakom svenska gardiner i Tyrolen


Ni som läste min bloggpost om svenskinvasion vet att uttrycket 'svenska gardiner' syftar på fängelsegaller. Aldrig trodde jag att jag skulle få använda detta uttryck på mig själv. Nu är det inte så illa att jag har hamnat i fängelse, men har blivit 'inlåst' i Tyrolen.

Vet inte hur mycket du följer corona-restriktionerna i Europa, men Tyrolen har blivit svart- eller rödlistad pga en del fall av den sydafrikanska varianten. Ett tag fick man inte ens lämna Tyrolen inom Österrike utan negativt covid-test och en bra ursäkt att åka någon annanstans. Det har nu, tack och lov, tagits bort, men tyskarna har stoppat tyrolare från att korsa gränsen. 

Jag hade tänkt åka tillbaka till Sverige den 30 mars och bokade in biljett till färjan Rostock - Trelleborg. Kanske hade varit klokast att kontrollera transiten med gränspolisen innan, men det är som det är, som en känd person sa. Nu visade det sig att det inte gick att åka med bil genom Tyskland, ens med negativt test, när man varit i Tyrolen de senaste 10 dagarna. Tack och lov hade jag bokat en flexibel biljett så kunde omboka. Restriktionerna gällde till 31 mars.  

Jodå, restriktionerna släpptes men man lade till att har man varit i Tyrolen så gäller ytterligare 10 dagar. Det var bara att omboka till 8 april.  Dagen efter kom ny information. Nu kan man åka transit med negativt test. Det blev en rush att packa och ordna det sista för jag bokade om igen till ursprungliga 30 mars. Tog ett antigentest på eftermiddagen som var negativt. 

Tidigt på morgonen, 06.30, den 30 mars gav jag mig iväg. Inga problem vid gränsen. Mindre trafik än vanligt på tyska vägar, men mycket lastbilar. Jag hade gott om tid, färjan gick vid halv 11 på kvällen. Tog det lugnt, stannade och tog en power nap här och där, åt medhavd matsäck och satt och läste vid vägkanten när det passade. Anlände till hamnen i Rostock vid 7-tiden, checkade in kvart in åtta och fick sedan vänta till halv tio innan jag fick köra på. Gick och lade mig direkt, läste lite och släckte klockan elva.

Hade satt klockan på kvart över fyra då ankomsttiden var 4.30. Kvart över tre skrålade högtalarna på högsta volym och berättade att kaféet var öppet för frukost. Grrr....! Inte behövde jag någon frukost vid den tiden. Blev inte mycket mer sovande så anlände ganska utmattad efter en lång dags körande och kort natts sömn. Hemma i alla fall. Körde direkt från Trelleborg till Limhamn och gick och lade mig.

Senare på förmiddagen ringde Martin och berättade att läkaren ringt och sagt att vi kunde få våra vaccinationer. Vilken otur! I Sverige kommer jag att få vänta ett bra tag, plus 9-12 veckor för andra dosen. Efter mycket funderande och diskuterande beslutade jag mig för att åka tillbaka till Innsbruck. Där kan jag får Pfizers vaccin den 7 och 29 april. Det blir perfekt för våra planer under sommaren, som jag snart kommer att berätta om. En ny fas i vårt liv.

Så, nu organiseras och packas det igen. Har bokat plats på färjan, dagtid denna gång, och beställt antigentest för söndag. Efter ett år av lugna dagar blev det helt plötsligt lite stress igen. Efter ankomsten blir det lugna dagar igen, med vandringar, läsning och annat man kan syssla med i hemmet. Tror Österrike är på väg att stänga ner igen. Vi får se. 

Hoppas ni alla mår bra och tar hand om er. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Att besöka en konstnär och ett slott

Mora och Zorn

Ett besök i Einsiedeln