På väg igen



Klockan ringde vid fem och vid halv sex var jag på väg mot Trelleborg. Incheckning gick bra, lite folk och jag hittade en skön fåtölj med avstånd till övriga passagerare. Satte mig att läsa, åt frukost vid nio-tiden och slumrade en stund. Överfarten tar sex timmar och de gick relativt snabbt. Hann läsa ut Somerset Maughams bok "The Moon and Sixpence". Mycket bra. Recension följer på The Content Reader

Väl i Rostock var det bara att köra av och iväg. Vädret var fint, men blåsigt. Lite trafik som rullade på även vid vägarbeten. Kändes väldigt positivt och jag räknade ut att jag nog kunde vara i Innsbruck runt elva på kvällen. Det var tills jag kom till Leipzig. Där började det snöa och termometern kröp under noll-strecket. Lite uppehåll och hoppet kom tillbaka om en smidig färd. Från Nürnberg och till österrikiska gränsen var det dock fruktansvärt väder. Snön dalade ner i stora, isiga flingor. Vinden gjorde att de kom rakt mot mig så det var svårt att se någonting. Ett tag låg jag bakom en bil och följde baklyktorna. Längre fram var jag ensam och det var bara att försöka se linjerna som avdelade filerna. Vissa sträckor körde jag i 30-50 km i timmen. Den isiga snön lade sig på rutorna och fastnade på vindrutetorkarna. Har aldrig varit med om något liknande under mina 48 år som bilförare. Från gränsen slutade det snöa och sista biten var 'normal'. Anlände vid två på morgonen och var ganska trött. Då hade jag kört i tolv timmar, med avbrott för mat och toabesök. 

Två dagars återhämtning har gjort sitt. En spruta fick jag igår och nu är det lugna dagar som väntar. Här skiner solen då och då, men det är kyligt i luften. Vårtecken finns dock i naturen (foto från tidigare besök). 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Att besöka en konstnär och ett slott

Mora och Zorn

Ett besök i Einsiedeln