Camping vid Inari sjö i nordöstra Finland och en fransk middag

4-5 juli, 2021

Underbar camping vid Inarisjön. Vi fick en plats precis vid sjökanten, nära en badbrygga. Det var så mysigt att vi bestämde oss för att stanna en dag extra och bara koppla av och njuta. Solen sken, det var varmt och man kunde svalka sig med ett dopp i sjön.

Samtidigt passade jag på att göra min franska middag. Jag är nämligen med i en 'meme' via min bokblogg The Content Reader som heter Paris in July. Det betyder att vi läser, tittar på film, lyssnar på musik, lagar mat osv, allt a la Paris eller France. Deltagarna frossar i kärleken till Frankrike på olika sätt. Jag har mest läst böcker, men nu var det dags för en fransk middag. 

Annorlunda plats för en fransk middag

Inte helt lätt när man bor i van och det inte är så lätt att få tag i speciella råvaror här långt uppe i norr. I vilket fall som helst får man göra så gott man kan. Menyn blev alltså:

Inte så mycket franskt kanske, men nog låter det så när man skriver menyn på franska. Det var i alla fall gott och avnjöts vid strandkanten. 

Började morgonen därpå med en simtur och sedan packade vi ihop. Det var dags för Martin att fiska och för mig att vänta någonstans med en god bok. Måste säga att det var jäkligt varmt, 37 grader i solen. Vi hörde senare att det var värmerekord i området. När Martin väl var tillbaka, utan fisk, åkte vi till bensinmacken och åt en kebab-tallrik. Mycket gott faktiskt. 

En del av tiden tillbringade jag på detta trevliga
café med våffla, kaffe och en god bok.

Nu var det dags att fortsätta mot finsk-norska gränsen. Vi hade registrerat oss för inresa den 6 juli, och stannade över natten på campingen Lapinkyla på finska sidan i Utsjok. Bara några kilometer till norska gränsen.


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att besöka en konstnär och ett slott

Mora och Zorn

Ett besök i Einsiedeln