Mot Norge

Mot Nuorgem, som är finska sidan av gränsen. Ingen kontroll vid utresa men däremot vid norska gränsen i Potkam. Där fick vi stanna och vänta på ett antigentest. Obligatoriskt för alla som inte hade digitalt vaccinationspass. Det tog tre timmar, men vi kom igenom i alla fall. Vi körde först österut, men det var blåsigt och kallt så vi vände västerut.

6-8 juli, 2021

Körde genom fantastiskt landskap, över broar och kanaler mot Nordkapp som var vår destination. När det närmade sig övernattning hittade vi en liten väg utmed fjorden som slutade i en pir som verkade övergiven. Där stannade vi för natten. Jag lagade mat och Martin provade på fisket. Vi såg nisevalar i viken som gled fint genom vattnet. Klockan var vid det här laget runt tolv så jag gick och la mig, medan Martin fortsatte med fiskandet. Vid halv tre hade han fått två fiskar! Då vet man vad som väntar till middag dagen efter.

Den ensamme fiskaren

... Och solen har sin gång

Det är svårt här uppe då det är ljust dygnet runt. Man tappar helt tiden och det känns som om man inte behöver gå och lägga sig. Vi tog oss i alla fall upp relativt tidigt dagen efter för fortsatt resa till Nordkapp. Viktigt eftersom vädret sedan skulle bli sämre.

Turen är underbart skönt. Man kör mellan fjordarna och naturen är grandios. Från Lakselv går vägen mot Honningsvåg och Nordkapp. Den är inte så jättebra, så det tar tid att köra. Ändå smidigare än förr när man fick ta båt. Nu har de byggt tunnlar hela vägen och man kör utmed vattnet. Sagolikt.

Vi kom fram till Nordkapp i strålande sol och vandrade runt platån och fotade. Egentligen är det inte så mycket att se mer än blått hav i all oändlighet. Vi kollade in en film på hotellet om platsen. På sena eftermiddagen började det mulna och blåsa. Vi lyckades äta ute  innan vädret blev sämre. Under natten tog det i och regnade och blåste så jag trodde bilen skulle välta. Naturens krafter i all sin glans.

Morgonen visade sig knappt genom dimma och dis då molnen låg strax ovanför oss.  Det var regnigt, kallt och fuktigt. Bara att packa ihop och köra iväg. Vi såg knappt vägen för molnen, men det lättade ju längre ner vi kom. Körde in i Honningsvåg och åt en god frukost på Honni's Bake.

Fortsatte västerut mot Alta dit vi nådde framåt kvällningen och tog in på Arctic River Camping. Samma procedure som vanligt, öppna upp 'sovrummet', laga mat och gå och lägga sig.