Myggjävlar...!

29-30 juni, 2021

Vi passerade än en gång förbi Acta Arctic Camp utanför Kiruna. Vi behövde tvätta och de hade faciliteter. Vi fick en annan plats denna gång, plus att det var kallt och blåsigt, så vi fixade det som skulle fixas och la oss tidigt. Morgonen därpå var tvätten torr och vi fortsatte upp mot Karesuando.

Innan vi nådde så långt kom vi till Lainoälven där Martin sett att det skulle vara fint laxfiske. Vi stannade till i den lokala lanthandeln/bensinmacken och inhandlade fiskekort och laxplomb. Om man får en lax måste man meddela myndigheterna. Det är stor koll på laxfisket. Martin, optimist som han är, ville köpa två, men jag övertalade honom köpa bara en. Visade sig att det hade räckt med noll.

In i vildmarken

Vi drog iväg norrut en bit och tog sedan in på en grusväg som gick rakt igenom en nationalpark tillika raketuppskjutningsplats. Vet inte vilka raketer de skjuter upp här, men det verkade i alla fall inte vara några på gång när vi kom. Älven rann vackert genom landskapet och det var flera fiskare. Vi tänkte att vi kunde stanna där över natten om så vore, ... eller inte.

Tanken var att jag skulle ta det lugnt och läsa lite i bilen. Det var dock så mycket myggor så jag fick tillbringa mesta tiden med att försöka ta död på myggen. Till råga på eländet hade vårt lilla elektriska tennisrack (som jag kallar det) gått sönder. Det är annars ganska effektivt mot myggen. En mardröm på flera timmar följde. Martin kom inte tillbaka och jag började bli hungrig. Mitt i alltihopa satte jag mig och gjorde en ovanligt god potatissallad på rester som jag hade. 

Myggjagaren till vänster. Ovärderligt hjälpmedel mot mygg.
Dessutom min fantastiskt goda potatissallad. Myggen var inte inbjudna.

Martin hade på sig hatt med myggnät och var helt full med mygg när han äntligen kom tillbaka. Tanken gick onekligen till en skräckfilm. Till slut gav också Martin upp och vi packade in all fiskeutrustning och åkte iväg. En del av myggen liftade med oss. Jag behöver kanske inte nämna att det inte blev någon fisk. 

Vi tog oss till Karesuando där vi hittade en trivsam camping. Även här var det mygg så vi fick stänga in oss. Det fanns ett kök så vi kunde laga vår middag där. Dagen efter tog vi ut alla grejer ur bilen och sedan körde Martin runt campingen med alla dörrar öppna för att få ut myggen. Tur att det inte var så mycket folk på campingen, de hade väl undrat annars. Kvar på gräsmattan låg hela vårt bohag. Det var en bra ursäkt till att helt städa bilen, så inget ont som inte har något gott med sig. Tror också att vi fick ut de flesta  myggorna. Med glatt mod styrde vi nu kosan mot Finland och Rovaniemi. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Att besöka en konstnär och ett slott

Mora och Zorn

Ett besök i Einsiedeln