Lofoten

14-15 juli, 2021

Hannes, som besökte Lofoten före oss, hade rekommenderat att gå uppför Reinebergeet. Därifrån har man en strålande utsikt över fjorden, men också över sjöar mot inlandet. De foton man kan se på internet är sagolika. Det är en ganska krävande vandring, mer eller mindre rakt upp. De har byggt så kallade Sherpatrappor som går nästan ända upp till toppen. Just för att det lär vara så fint så hade jag gärna velat gå upp, men jag känner min egen begränsning. Nu gjorde det varken till eller ifrån för vädret var dåligt och utsikten däruppifrån lika med noll. Inte ens Martin gick upp.

Fika

Vi stannade istället i närheten och gjorde frukost innan vi reste vidare mot Sverige. På vägen ligger en fin beach och där tog vi oss en promenad och en kaffe i kaféeet, innan vi körde vidare. Det tar tid att ta sig runt fjordarna så det blev en övernattning till vid Gullesfjord camping. Skönt beläget vid en sjö, eller älv. Där åt vi rester innan vi gick upp till caféet/restaurangen för en liten ginprovning. Ägaren plockar bär och smaksätter ginen med. Han hade ett tiotal olika smaker, men vi begränsade oss till tre. Det var gott och de olika smakerna blandades med olika tonic. En blandades med öl. Låter inte helt gott, men det var det faktiskt.

På väg med ytterligare en mulen dag. Vi drog oss mot Narvik och Kiruna. Åt lunch på hotellet i Abisko innan vi fortsatte ner till Gällivare camping. Mycket fin camping precis vid älven så vi tog en lite promenad i omgivningarna innan vi kröp till kojs.