På väg till Sverige

Lördagen den 22 maj, 2021

Från vår utflykt i Schweiz stannade vi som hastigast till i Zürich och träffade Hannes. En övernattning på campingplatsen vid Zürichsjön i regn och sedan var vi på väg tillbaka till Innsbruck. Lagom till ett antigentest och en kort runda till lägenheten. Därefter gav vi oss iväg, med negativt coronates mot tyska gränsen. Ingen kontroll så det var bara att köra på. Vi stannade runt Leipzig på en rastplats för att övernatta. Hannes var ganska imponerad att hans gamla föräldrar övernattade på en rastplats vid autobahn. Vad gör man inte för att imponera på ungdomarna?

Vi sov gott, hade tillgång till fina toaletter och en god frukost och fortsatte sedan mot Rostock. Vi hade bokat  en färja kl 13.45 och var där i god tid. Ingen trafik på vägarna vilket är ett under i Tyskland. Färjan över till Trelleborg gick smidigt och vi anländer runt 7-tiden på kvällen. Här kollades intygen i alla fall. Vi fortsatte till Limhamn och var hemma. Vi isolerade oss i dagarna fem och tog sedan ytterligare ett test som var negativt.

Måndagen den 31 maj började vår resa i Sverige. Vi åkte till Tobiksviks camping, norr om Simrishamn där vi stannade en natt. Jag hade ett möte med styrelsen för Cabinet Skåne, en förening för pensionerad UD-personal som bor eller har sommarhus i Skåne. Det var trevligt att träffa tidigare kollegor igen, det var länge sedan.

Knäbäckshusens strand

Dagen efter fortsatte vi mot Karlskrona för att träffa föräldrar och bror som jag inte sett sedan i augusti förra året. Vi stannade till vid Knäbäckshusens strand. Underbart vacker, nästan tropisk, med blått vatten och fin, vit sand. Vi tog en promenad utmed stranden och njöt av solsken och vackert väder.

Väl framme i Karlskrona blev det ett kärt återseende och vi hade några trevliga dagar tillsammans. Vi lyckades också pricka in ett besök från mostrar och morbröder. Alltid trevligt och man träffas alltför sällan. Fick några goda råd på vägen eftersom de också är campare. Alltför kort blev det och lördagen den 5 juni styrde vi kosan norrut. Tog vägen via Kalmar. Istället för att köra via Stockholm fick vi för oss att åka till Mariefred för att besöka Gripsholms slott. Vi hittade en fantastisk camping vid Mälarens strand med utsikt över slottet. Öppnade upp vår camper van och lagade lite mat. Innan dess tog jag faktiskt ett dopp i Mälarens 18,5 grader. Det var uppfriskande och skönt. Första doppet i år.

Ja, det är faktiskt jag och inte
något sjöodjur

Söndagen den 6 juni, på själva nationaldagen, tog vi oss till slottet och gick runt i ett par timmar. Slottet inrymmer Statens porträttsamling och innehåller över 5000 verk. Tror dock inte att vi såg så många. Den visar porträttkonstens förändringar från 1500-talet fram till nu. Makalösa målningar, olikt annat man sett. De visade inte bara svenska berömdheter utan också utländska dignitärer. En av de intressantaste tavlorna var en målning som avbildade sultaner. Någon sådan har vi tidigare inte sett.

Gripsholms historia börjar i princip med drotsen Bo Jonsson (Grip) som förvärvade några gårdar 1377-80 och byggde han en borg, strategiskt placerad i närheten till politiken i Stockholm. Bo Jonsson dog 1383 och hans arvingar sålde egendomen till drottning Margareta. Oroligheter av olika slag ledde till olika ägare och 1472 bytte Sten Sture den äldre till sig Gripsholm. År 1493 donerade han borgen till Kartusianorden och munkarna uppförde ett kloster, Pax Mariae. Klostret verksamhet varade dock inte länge. Det var det första kloster som indrogs av Gustav Vasa och han gjorde 1525 själv anspråk på godset. Han lät riva borgen och började 1537 uppföra ett slott. Det var avsett som en försvarsborg mot allehanda hot, och slottet byggdes ut allt eftersom. Efter Gustav Vasas död började det förfalla, men sönerna lät restaurera delar. Johan III och hans fru Katarina Jagellonica satt i fängelse här mellan 1563-67 och deras första barn, Isabella och Sigismund föddes här. 1571 var situationen annorlunda och då var det Johan III som lät fängsla sin bror Erik XIV och hans familj. Dock satt han inte i det rum som idag kallas Erik XIVs fängelse utan i en annan del av slottet.

Fantastiskt fint slott, i natursköna omgivningar och mycket intressant historia.  Mycket har byggts på efterhand men det fanns ett rum som var original, hertig Karls sovrum. Efter en sådan tur var det bara att söka sig något att äta. Därefter fortsatte vi till Strängnäs för att kolla in domkyrkan. Lite av en besvikelse måste jag säga. Verkade vara ett hopkok av lite av varje när man gick runt. Hade väntat en mer 'original' känsla. Däremot var Uppsala domkyrka, som vi fortsatte till, fantastiskt fin. Efter ett par domkyrkor var det läge med en glass. Eftersom det var nationaldagen så såg vi också massor av veteranbilar, speciellt i Uppsala.

Fortsatte vår resa och kom till Söderhamn där vi hittade en camping vid vattnet.